Sov gott

Sömn och dess betydelse är ett omdiskuterat ämne. Och detta av en god anledning, eftersom sömn har stor påverkan på vårt välbefinnande. Sover vi bra är sannolikheten för att vi mår bra generellt större, och här spelar mörker en väsentlig roll. Produktionen av sömnhormonet melatonin, som hjälper oss att sova, ökar nämligen markant i mörker och minskar i takt med att det blir ljust.

En bra investering för välbefinnandet

En gardin med mörkläggande effekt kan vara en riktigt bra investering som medför positiv skillnad på sömnkontot. Inte minst under de månaderna på året, då det blir ljust tidigt och mörkt väldigt sent. Som tur är, behöver en mörkläggningsgardin inte vara svart och tråkig. Idag finns det en mängd varianter som är lika dekorativa som funktionella. Se några exempel här under.

Störande ljus från olika saker

Kom ihåg att det inte bara är det naturliga ljuset (eller ljuset från gatlampor) som kan störa nattsömnen. Även ljus från t.ex. nattlampor, väckarklocka och laddare kan påverka sömnen negativt på både barn och vuxna.



Ta Luxaflex® Gardinguide i 3 enkla steg >

Dag & Natt gardin
Dag & Natt gardin
Fodrad hissgardin för mörkläggning
Fodrad hissgardin för mörkläggning

Duette® är bra till mörkläggning. Läs mer om Duette® i Gardinguiden >
Dag & Natt gardin är bra till mörkläggning. Läs mer om Dag & Natt gardin i Gardinguiden >
Rullgardiner är bra till mörkläggning. Läs mer om Rullgardiner i Gardinguiden >
Hissgardiner är bra till mörkläggning. Läs mer om Hissgardiner i Gardinguiden >